|
Overweging 19 april 2009 © Hub van den Bosch |
Jongerenkerk Venlo Overweging van Hub van den Bosch |
Driemaal is scheepsrecht In de
bijbel gebeuren belangrijke, mooie en bevrijdende dingen altijd "op de derde
dag". Je moet
dat niet letterlijk nemen, het is een Bijbelse manier van spreken om iets
bijzonders of iets bevrijdends uit te drukken. Jezus is
verrezen op de derde dag. De tempel
zou worden afgebroken en in drie dagen weer worden opgebouwd. Drie
dagen na de begrafenis van Lazarus komt Jezus bij het graf van Lazarus en er
gebeuren wonderlijke dingen. Jona, in
het Oude Testament wordt na drie dagen uit de buik van de walvis gered. En
vandaag komt Thomas pas tot geloof nadat Jezus tot driemaal toe heeft gezegd;
"Ik wens jullie vrede," Dit
Bijbelse spelen met het woord drie, kennen we in ons dagelijks spraakgebruik
ook. Als we iemand bijvoorbeeld driemaal kort achter elkaar tegenkomen, zeggen
we: "en nu moet je trakteren". Of alle
goede dingen in drieën, is ook zo'n uitdrukking. In de
agrarische wereld waarin ik ben opgegroeid, zeggen agrarische ondernemers ook
vaak: bouwen van een stal moet je eigenlijk drie keer doen. Dan is het pas
zoals je het wilt hebben. En de
uitdrukking die ook als thema van deze viering staat; driemaal is scheepsrecht,
komt uit de wereld van de scheepvaart. Voort
mijmerend over 'driemaal is scheepsrecht' en op het evangelie dat we zojuist
hoorden waarin we Jezus uitdrukkelijk zijn leerlingen tot driemaal toe de vrede
toewenst, mag toch gesteld worden dat als wij hier samenkomen wij elkaar toch
ook die vrede toewensen en dan wel met de bedoeling: dat die vrede er ook
daadwerkelijk komt. Want met
die leerlingen in het evangelie zijn ook wij namelijk bedoeld. Wij zoals we
hier bij elkaar zijn. "Ik wens
jullie vrede", zegt Jezus ook tegen ONS. En daaruit dient te volgen dat wij
dat oprecht en eerlijk ook tegen elkaar zeggen: "Ik wens jou de vrede." En dan
niet omdat wij dat in de vredewens elke zondag al doen, als gewoonte, NEEN, het
mag geen loze kreet zijn. Je ziet
wel eens bij feestjes of verjaardagen dat mensen elkaar feliciteren zonder
inhoud of zonder gevoel. Terwijl de feesteling gefeliciteerd wordt, kijkt men
al naar iemand anders in de zaal of kamer. Degene die gefeliciteerd wordt, kijkt
men amper aan. Bij
recepties op bruiloften waar een hele rij staat bij het bruidspaar valt dat nog
meer op. Men gaat de rij af als een soort verplichting en geeft een slap handje
en mompelt bij iedereen als op de automatische piloot: "gefeliciteerd". Zo moet
onze vredeswens voor elkaar dus niet zijn. Onze vredewens voor elkaar moet van
binnenuit komen, oprecht zijn, gemeend zijn. Het moet zijn zoals bij een verliefd
stel dat elkaar innig omhelst. U kent dat ongetwijfeld wel uit eigen ervaring
of door het te zien bij verliefden. Bij de
handdruk bij de vredeswens, kijk je elkaar in de ogen, bij de omhelzing voel je
de warmte van de ander. Zo wens je elkaar de vrede toe. Dat is iets anders dan
het te doen uit gewoonte of op de automatische piloot. En zo is het hoe Jezus
het bedoelt als Hij ons de vrede wenst. Het is een vredeswens uit het diepst
van zijn hart, welgemeend en doordacht. En zo
moet ook onze vredeswens voor elkaar zijn. Van het
elkaar de vrede wensen dienen we dus ECHT werk te maken. Maar
waarom lukt ons dat wellicht niet altijd en bij iedereen? Het zou best kunnen
dat we er tot nu toe wat te weinig aandacht aan gegeven hebben; er moet immers
nog zoveel vredeswerk verricht worden. Het zou
kunnen dat we ons soms nog te weinig ECHT gemeenschap voelen. Maar als
we steeds meer gaan denken in de sfeer van 'wij samen' en wat minder in de
sfeer van 'ik voor mij persoonlijk' dan wordt het anders. Het elkaar ECHT van
harte vrede toewensen kan daarin veel betekenen. Hoe meer we van binnenuit,
oprecht en vanuit het hart elkaar de vrede wensen, hoe meer wij ons 'wij
samen' zullen voelen en dan komt die vrede ook tot stand. Stap voor
stap, word voor woord, beetje bij beetje wat meer vrede. Jezus
wenst ons net als zijn leerlingen, zijn vrienden, in en door het evangelie, de
vrede, Zijn vrede toe. Laten wij
die vrede doorgeven aan elkaar; oprecht, met een blij en open hart, welgemeend,
innig zoals verliefden elkaar innig omhelzen, vastpakken, kussen. Laten we
daaraan denken als wij elkaar straks bij de vredeswens elkaar vrede, sjaloom
toewensen. Dan
groeit de vrede tussen ons. Laten we die vrede ook straks meenemen naar huis, de straat, de stad, het dorp in om daar
elkaar vrede toe te wensen. De vredeswens van Jezus hoort niet opgesloten
tussen muren, zoals Jezus ook niet opgesloten kon blijven in het graf. De
vredeswens moet de wereld in en wij die geloven in het vredesideaal van die man
van Nazareth, Hij die daarvoor Zijn leven gaf, zijn nu Zijn handen en voeten om
dat vredesideaal verder te dragen. Wellicht
breekt dan uiteindelijk die 'derde dag' aan, of met andere woorden; wellicht
komt die vrede er dan toch ooit echt. Thomas geloofde pas dat Jezus verrezen
was, nadat hij gezien en gevoeld had. Laten wij, ook al zien wij dat er nog
niet overal vrede is, met zijn allen toch in blijven geloven dat het WEL
mogelijk is. Sjaloom,
vrede, peace; driemaal is scheepsrecht |