Fairtrade keurmerken
Fairtrade keurmerken
Via de Fairtrade Gemeente campagne promoot je fairtrade producten. Maar, hoe herken je fairtrade producten? Welke keurmerken zijn nu eigen fairtrade? En welke niet?
Eerlijke handel
Door fairtrade producten te kopen investeer je in mensen in ontwikkelingslanden. Via fairtrade ontvangen zij een eerlijke prijs voor hun producten en werken zij onder menswaardige omstandigheden. Dus geen kinderarbeid en geen extreem lange werkdagen. Maar wel aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen.
Fairtrade keurmerken
Om een product fairtrade te kunnen noemen, moeten alle partijen in de handelsketen aantonen dat zij aan de internationale principes van fairtrade voldoen. Keurmerken en erkenningsystemen die werken volgens de fairtrade principes zijn Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland en Bio-Equitable. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de fairtrade principes. De producten van deze initiatieven zijn te koop via verschillende groothandels, supermarkten, fairtrade winkels en warenhuizen. De organisaties herken je aan onderstaande logo’s.
Andere initiatieven die de fairtrade criteria omarmen zijn Fair Trade Original en Wereldwinkels. Fair Trade Original is geen keurmerk, maar een bekend merk dat fairtrade producten verkoopt. Wereldwinkels verkopen fairtrade producten en controleren of leveranciers van cadeau- en woonartikelen (zoals tassen, servies en sieraden) voldoen aan de fairtrade criteria. Alle leveranciers die erkend zijn door de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (waaronder Fair Trade Original) werken volgens de fairtrade principes.
Duurzame handel
De Fairtrade Gemeente campagne stimuleert fairtrade in Nederland. De campagnecriteria (1 tot en met 5) zijn daarom primair gericht op het vergroten van de vraag en het aanbod van fairtrade producten. Er bestaan echter meer initiatieven die werken aan een betere wereld. Initiatieven die bijvoorbeeld gericht zijn op duurzame productie (zoals Utz Certified en Rainforest Alliance), op biologische productie (zoals EKO), op duurzame bosbouw (FSC) en op duurzame visvangst ( MSC). Deze initiatieven hebben de fairtrade principes niet (allemaal) opgenomen in hun standaarden. De Fairtrade Gemeente campagne beloont deze initiatieven dus niet als fairtrade, maar via criterium 6 – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De organisatie BTC Trade for Development ontwikkelde een handig rapport met een overzicht van labels en systemen (.pdf).